Różanka – dzwony kościoła p.w. Wniebowzięcia NMP
Dziś o ciekawej historii dzwonów w kościele w Różance z mostem do teraźniejszości i nutką wspomnieniową w tle.

Fot: Jarosław Sobański
Różanka – dzwony kościoła p.w. Wniebowzięcia NMP
Pierwszą wzmiankę o dzwonach w Różance (Rosenthal) znajdujemy u Naetiusa w 1569 r. Według jego inwentarza w Różance był jeden dzwon a w Granicznej – dwa. Z kolei, według Tschitschke, na wieży w Różance znajdowały się dwa dzwony, jeden odlany w 1575 r., z inskrypcją: „GOTES WORT BLEIBT EWIG. GOSEN HAT MICH HANS FUX 1575” czyli „Słowo Boże pozostaje na wieki” i „Odlał mnie Hans Fux w 1575 r. O większym nie wiemy nic, poza tym, że roztrzaskał się w 1670 r. O ich istnieniu, jak podaje Tschitschke, świadczą kwoty wymienione w rachunkach kościelnych za wylanie dzwonów.[1]
Fot: Grzegorz Rycombel
Jesienią 1683 r. został podniesiony trzeci, największy dzwon. Nosi napis: HAEC CAMPANA FUSA EST IN HONOREM „SANCTISSIMAE TRINITATIS DEI PATRIS ET FILI ET SPIRITUS SANCTI AC BEATISSIMAE [VIRGINIS MARIAE SUB TITULO OMNIUM SANCTORUM SUB PAROCHO ADM. REDO D. JOANNE FRANCISCO BROCKEL. GOSS MICH CASPER WOLFF IN BRESLAU 1683”…[2]
N/z.: kamienne schody wiodące na dzwonnicę kościoła w Różance.
Fot: Grzegorz Rycombel
… czyli „ten dzwon wylany został na cześć Trójcy Świętej; Boga Ojca i Syna i Ducha Świętego i Wszystkich Świętych i Błogosławionych, Najświętszej Maryi Panny zawsze Dziewicy i Wszystkich Świętych za proboszcza Johanna Franza Brockela. Odlał mnie Casper Wolf, Wrocław 1683”. Dodatkowo uwiecznione zostały na płaszczu nazwiska starszych wspólnoty i ojców kościoła.[3]
N/z.: drewniane schody wiodące na dzwonnicę kościoła w Różance.
Fot: Grzegorz Rycombel
Dzwon z 1683 r. w całej swojej okazałości na dzwonnicy kościoła w Różance. Widoczne bogate zdobienia i inskrypcje, które zajmują znaczną część powierzchni dzwonu.
Fot: Grzegorz Rycombel
Dzwon posiada sześcioramienną koronę. Pałąki zdobione ornamentem. Przymocowany do jarzma metalowymi obejmami o o okrągłym przekroju.
Fot: Grzegorz Rycombel
Poniżej korony, na łączeniu hełmu z płaszczem bogaty ornament roślinny zamknięty dwoma półwałkami, z których dolny jest jednocześnie górną granicą dla głównej inskrypcji. Poniżej inskrypcji przytoczonej na poprzednich slajdach kolejny półwałek, a niżej bogaty ornament roślinny o symetrycznym układzie.
Fot: Grzegorz Rycombel
N/z.: widok na inskrypcję z innej perspektywy. W ostatnim wersie wyraźnie widoczne imiona proboszcza: JOANNE FRANCIS[CO] Fot: Grzegorz Rycombel
N/z.: widok na inskrypcję z innej perspektywy. W pierwszym wersie wyraźne – SANCTISSIMAE, w drugim – BEATISSIMAE. W ostatnim wersie wyraźnie widoczne nazwisko proboszcza: BROCKEL Fot: Grzegorz Rycombel
N/z.: widok na inskrypcję z innej perspektywy. W pierwszym wersie widoczne słowo TRINITATIS DEI, w drugim – VIRGINIS, w trzecim wersie wyraźnie widoczne PAROCHO , w czwartym - ADM. Fot: Grzegorz Rycombel
Na środku płaszcza umieszczono dwie plakiety , jedna obrazuje Maryję, druga - Jezusa Chrystusa na krzyżu z Chrystogramem u stóp (IHS - jedno z tłumaczeń to: Jesus Hominum Salvator, czyli: Jezus ludzi zbawiciel. Inne z kolei, i prawdopodobnie najbliższe prawdy mówi, że to łacińska transkrypcja - akronim złożony z liter alfabetu greckiego, który stanowi skrót imienia Jezus.
Fot: Grzegorz Rycombel
Pomiędzy wspomnianymi plakietami w trzech wersach umieszczono inskrypcję: „KIRCH VATI - HANS BÖHM - LORENZ ADAM HOFFMAN” Uwagę zwraca ciekawy zapis litery N w nazwisku tego ostatniego, stanowiący jej lustrzane odbicie.
Fot: Grzegorz Rycombel
N/z.: ujęcie inskrypcji z innej perspektywy z charakterystycznym „N” Fot: Grzegorz Rycombel
Po przeciwległej stronie dzwonu znajdujemy inskrypcję wymieniającą fundatorów dzwonu. Są to w kolejności od góry:
RICHTER (sędzia) V-CE (?) SCHWORNER
GEORGE HEINRICH BOSE
HANS STERECKE
VALENTIN VOLCKNER
GEORGE HOFFMAN
HANS BERNHARDT
HICKEL KASTNER
HANS AUGUSTIN NISCHM….?
Fot: Grzegorz Rycombel
Z dzwonem z 1683 r. wiąże się bardzo ciekawa historia tworząca niejako most między zamierzchłą przyszłością a teraźniejszością. W trakcie prac nad historią tego dzwonu odezwał się mój znajomy z USA, potomek byłych mieszkańców Roztok - rodziny Spoeth – Andrew i oznajmił mi że jest potomkiem jednego z fundatorów dzwonu – Hansa Bernhardta. Opowiedziała mu o tym babcia - Agnieszka Bernhardt z Różanki (Rosenthal). Kilka lat temu Andrew wraz z bratem Ericem i Ojcem – Bernhardtem (!) odbyli podróż sentymentalną m.in. do Różanki, mając okazję do potwierdzenia opowieści babci widząc dzwon na własne oczy.
Poniżej inskrypcji upamiętniającej fundatorów na płaszczu widoczne trzy półwałki, w tym środkowy wyraźnie pogrubiony. Na zbliżeniach widoczne znaczne ubytki w materiale, z którego odlano dzwon.
Fot: Grzegorz Rycombel
Na wieńcu widoczna inskrypcja upamiętniająca ludwisarza – tu jej początek – słowa „GOS MI[CH] ” – zamknięta od góry i dołu półwałkami. Całą inskrypcję omówiłem w jednym z wcześniejszych slajdów. Wyraźnie widoczne ubytki wargi dzwonu.
Fot: Grzegorz Rycombel
N/z.: kolejne słowa inskrypcji na wieńcu: „[CA]SPAR WOLF IN” Wyraźnie widoczne ubytki wargi dzwonu. Fot: Grzegorz Rycombel
N/z.: kolejne słowa inskrypcji na wieńcu: BRESLAVW AN[NO]” . Wyraźnie widoczne zdeformowanie wargi dzwonu. Fot: Grzegorz Rycombel
N/z.: kolejne słowa inskrypcji na wieńcu: „ANNO 1683” . Najwięcej trudności stanowi tu poprawne odczytanie daty, ponieważ cyfry 8 i 3 zostały w znacznym stopniu zatarte i zdeformowane. Opierając się jednak na źródłach przyjąłem, że rok 1683 jest tu poprawną datą. Fot: Grzegorz Rycombel
Duży dzwon, który został zakupiony w tym samym czasie, co wcześniej zaprezentowany, roztrzaskał się w 1788 r. podczas burzy i został ponownie odlany w następnym roku przez Antona Schwaigera w Glatz. Niestety, mimo usilnych starań, nie udało się dotrzeć do żadnych informacji na temat ludwisarni Schwaigera w Kłodzku.[4]
Zdjęcie: zbiory prywatne - Wito, w: https://polska-org.pl/3391019,foto.html?idEntity=515369
Posiadał poczwórną koronę. Hełm połączony z płaszczem bardzo bogatym ornamentem roślinnym, poniżej którego, na płaszczu inskrypcja zamknięta dwoma półwałkami, której treści, niestety, w źródłach nie udało się odnaleźć. Nie jest też możliwa do transkrypcji i tłumaczenia z powodu niskiej jakości zdjęcia.[5]
Poniżej inskrypcji : plakieta z wizerunkiem Matki Boskiej z Dzieciątkiem a jeszcze niżej inskrypcja, która, powołując się na Tschitschke, brzmiała: "GOS MICH ANTON SCHWARZER IN GLATZ . JOSEPH HOHAUS -VERWALTER (administrator parafii) GEORG ZEISBERG – RICHTER (sędzia) FRIEDRICH LUDWIG - AELTESTER (najstarszy – prawdopodobnie chodzi o starszego wspólnoty)".[6]
Poniżej inskrypcji, widoczne, oddzielające płaszcz od wieńca trzy półwałki., wyraźnie odcinająca się warga dzwonu z widocznymi uszkodzeniami ust, prawdopodobnie spowodowanymi zbyt mocnymi uderzeniami serca (bijaka).
Fot: Grzegorz Rycombel
Dzwon ten jest zwieńczony czteroramienną koroną, pałąki nie posiadają zdobień. Hełm wyraźnie odcina się od płaszcza, w którego górnej części widoczna jest inskrypcja zamknięta dwoma półwałkami, o następującej treści „GOS MICH A. GEITTNER IN BRESLAU 1890”. Poniżej – symetryczny, geometryczny ornament.
Fot: Grzegorz Rycombel
Poniżej ornamentu znajdujemy krótką inskrypcję, zaczerpniętą najprawdopodobniej z Wulgaty, z pierwszego listu do Tymoteusza (1,17 ) lub listu Judy (1,25): „SOLI DEO GLORIA”, czyli: „Jedynemu Bogu chwała”. Ciekawostką jest, że zawołanie to stanowiło jeden z pięciu głównych filarów protestantyzmu. Nadużyciem na chwilę obecną było by jednak, wobec braku wyraźnych źródeł, twierdzenie, że dzwon ten pierwotnie był przeznaczony do którejś z świątyń protestanckich na tym terenie, aczkolwiek wątek wart jest sprawdzenia.
Fot: Grzegorz Rycombel
Poniżej inskrypcji, w dolnej części płaszcza dzwon zdobi wieniec z liści dębu ograniczony dwoma półwałkami. Na wieńcu dodatkowe zdobienie w postaci symetrycznie rozłożonych na obwodzie dzwonu pojedynczych ośmiu liści.
Fot: Grzegorz Rycombel
N/z.: dzwon odlany przez Geittnera w 1890 r. we Wrocławiu na dzwonnicy w kościele w Różance – widok ogólny od dołu. Bijak (serce), oraz warga i usta widoczne w całej okazałości. Fot: Grzegorz Rycombel
N/z.: Dwa aktualnie znajdujące się na dzwonnicy dzwony z 1683 i 1890 r. w kościele w Różance – widok ogólny od góry. Widoczny sposób mocowania dzwonów w jarzmach, łożyska jarzm i ramiona dźwigni do uruchamiania dzwonów w całej okazałości. Fot: Grzegorz Rycombel
Po jednym z dzwonów, który kiedyś brzmiał w Różance pozostały artefakty; otwór, przez który przechodziła lina do poruszania dzwonu (zdjęcie po lewej) i serce (zdjęcie po prawej). Po którym? Tym z 1683 r., który rozbił się w 1788 r., tym, odlanym w 1789 r., czy może jeszcze innym? Fot: Grzegorz Rycombel
[1] Constitutiones Synodi Comitatus Glacensis in causis religionis, 1559 : die Dekanatsbücher des Christophorus Neaetius, 1560, und des Hieronymus Keck, 1631, s. 132, pod. red. F. Volkmera i W. Hohausa - Śląska Biblioteka Cyfrowa, także: Lutsch Hans, Die Kunstdenkmäler der Provinz Schlesien Bd II die Lankreise des Reg. – Bezirks Breslau, 1889, s. 66 w: https://archive.org/details/diekunstdenkmale00luts/page/n5/mode/2up?q=ebersdorf
[2] Tschitschke Maximilian, Die Geschichte der Pfarreri Rosenthal in der Grafschaft Glatz, wyd. J. Wolf ; Frankes Buchdruckerei, Habelschwerdt, 1912, s. 53, w: Opolska Biblioteka Cyfrowa https://obc.opole.pl/dlibra/show-content/publication/edition/7637?id=7637,
Lutsch Hans, Die Kunstdenkmäler der Provinz Schlesien Bd II die Lankreise des Reg. – Bezirks Breslau, 1889, s. 66 w: https://archive.org/details/diekunstdenkmale00luts/page/n5/mode/2up?q=ebersdorf
[3] Tschitschke Maximilian, Die Geschichte der Pfarreri Rosenthal in der Grafschaft Glatz, wyd. J. Wolf ; Frankes Buchdruckerei, Habelschwerdt, 1912, s. 53 , w: Opolska Biblioteka Cyfrowa https://obc.opole.pl/dlibra/show-content/publication/edition/7637?id=7637,
Lutsch Hans, Die Kunstdenkmäler der Provinz Schlesien Bd II die Lankreise des Reg. – Bezirks Breslau, 1889, s. 66 w: https://archive.org/details/diekunstdenkmale00luts/page/n5/mode/2up?q=ebersdorf
[4] Tschitschke Maximilian, Die Geschichte der Pfarreri Rosenthal in der Grafschaft Glatz, wyd. J. Wolf ; Frankes Buchdruckerei, Habelschwerdt, 1912, s. 53 , w: Opolska Biblioteka Cyfrowa https://obc.opole.pl/dlibra/show-content/publication/edition/7637?id=7637,
Zdjęcie: zbiory prywatne - Wito, w: https://polska-org.pl/3391019,foto.html?idEntity=515369
[5] Tschitschke Maximilian, Die Geschichte der Pfarreri Rosenthal in der Grafschaft Glatz, wyd. J. Wolf ; Frankes Buchdruckerei, Habelschwerdt, 1912, s. 53 , w: Opolska Biblioteka Cyfrowa https://obc.opole.pl/dlibra/show-content/publication/edition/7637?id=7637,
Zdjęcie: zbiory prywatne - Wito, w: https://polska-org.pl/3391019,foto.html?idEntity=515369
[6] tamże